بازتعریف مسئله، روشی برای سریع‌تر رسیدن به پاسخ!
بازتعریف مسئله

 

مهارت حل مسئله

انسان در زندگی روزمره خود با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه می‌شود و لازم است برای حل هریک از آن‌ها با استفاده از روش‌های مناسب مبادرت کند. در واقع امروزه با توجه به تعدد مسائل و مشکلات، مهارت حل مسئله، یکی از مهارت‌های کلیدی بشر به‌شمار می‌رود.

افرادی که این مهارت را دارند می‌توانند به‌راحتی با مسائل کنار آمده و آن‌ها را از سر راه خود بردارند. ولی کسانی که این مهارت را ندارند و یا در این زمینه از مهارت کمی برخوردارند، در عمل همیشه در زندگی دچار چالش‌های زیادی هستند.

بازتعریف مسئله

در کنار مهارت حلِ مسئله، بعضی مواقع اولین و مهم‌ترین گام برای رسیدن به راه‌حل و پاسخی مناسب برای مسائل، بازنگری در تعریف مسئله و مشکل است. در  مواردی به دلیل گنگ بودن مسئله و عدم اِشراف به آن باعث می‌شود نتوانیم آن را حل کنیم. گفته می‌شود با رسیدن به درک صحیحی از مسئله، عملا بیش از 50 درصد مسئله حل شده است.

بنابراین قبل از اینکه برای مسئله‌ای به دنبال پاسخ باشید، ابتدا به خود مسئله فکر کنید تا مطمئن شوید سوال را به‌درستی فهمیده‌اید. بعد در جهت یافتن پاسخ آن برآیید. در مواردی راه‌حل در خود مسئله نهفته است و در صورت تشریح مسئله، راه‌حل هم نمایان می‌شود.

افراد خلاق مهارت خوبی در بازتعریف مسئله دارند. آن‌ها به دلیل وسعت دیدی که دارند، از زوایای مختلف به مسئله نگاه کرده و نکات ناشناخته‌ای از آن را کشف می‌کنند. این مهارت آن‌ها را در یافتن پاسخ مناسب‌تر کمک می‌کند. درواقع با بازتعریف مسئله راه‌های جدیدی برای رسیدن به پاسخ جلوی روی ما باز می‌شود.

 فرازهایی از کتاب «خلاقیت در عمل» 

***

در داستان «ناسا و مشکل خودکار» که در مقاله «تعریف خلاقیت به زبان ساده» به آن اشاره شده، به روشنی می‌توان تاثیر بازتعریف مسئله را دید. در این داستان مشکل به‌وجودآمده با هزینه بسیار کمتر و به‌راحتی فقط با یک بازتعریف ساده از مسئله، حل شد. این روش در بسیاری از مسائل دیگر هم می‌تواند کاربرد داشته باشد و در حل اصولی، سریع و البته خلاقانه آن‌ها بکار گرفته شود.

نظر شما در مورد باز تعریف چیست؟ آیا در این زمینه موردی را تجربه کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای داشته‌اید، از طریق قسمت «نظر بدهید» آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

اگر هم تاکنون در این زمینه تجربه‌ای نداشتید و یا حتی به چنین موضوعی فکر نکرده‌اید، از حالا به بعد در مورد مسائلی که پیش می‌آید بیشتر فکر کنید. مسلما با بکار بستن مواردی که در این مقاله و همچنین مقاله «ناسا و مشکل خودکار» ذکر کردم، می‌توانید راحت‌تر از پس مسائل برآیید. پس بیایید با تغییر نوع نگاه‌مان در مورد مسائل و یا حتی هر موضوعی، فصل جدیدی را در زندگی خود باز کنیم. به قول سهراب سپهری:

چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد