آموزش خلاقیت در خانه
آموزش خلاقیت در خانه

اهمیت خلاقیت در مسائل و موضوعات مبتلابه زندگی ما انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست. در شرایط فعلی آموزش خلاقیت در خانه می‌تواند روشی بسیار مدبرانه باشد. با این رویکرد همه اهالی خانه اعم از والدین و کودکان از این موهبت الهی بهره‌مند خواهند شد.

شما می‌دانید که یکی از مهمترین تفاوت‌های انسان با سایر جانوران در داشتن مهارت تفکر خلاق است. از طرف دیگر در بین انسان‌ها هم یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های انسان موفق و ناموفق همین تفکر خلاق است.

 

آموزش خلاقیت در خانه کجا به دردمان می‌خورد؟

انسان در اغلب موارد به ناملایمات و اتفاقات بد زودتر از گشایش‌ها و اتفاقات خوب، واکنش نشان می‌دهد. ولی افرادی هم هستند که با کمک تفکر خلاق و متمایزی که دارند، از دل ناملایمات و مشکلات، فرصت‌ها را کشف و استخراج می‌کنند. در حالی که اغلب مردم از مشکلات و سختی‌ها می‌نالند، این افرادِ معدود با تکیه بر توانمندی‌های خود بیشترین بهره را از شرایطِ به‌وجود آمده می‌برند.

آیا شما هم می‌خواهید در زمان بروز مشکلات به‌جای اینکه زانوی غم بغل کنید، از توانمندی‌های خود استفاه کنید؟ آیا می‌خواهید مهارت تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها را کسب کنید؟ می‌خواهید توانمندی داشته باشید که بتوانید نکات مثبت موجود در هر مشکل و معضلی را ببینید و شرایط را به نفع خود تغییر دهید؟
بیایید از یک مثال زنده برای روشن شدن موضوع تبدیل تهدید به فرصت استفاده کنیم.

 

تهدیدی به نام ویروس کرونا

این روزها همه دنیا درگیر پدیده‌ای به نام کووید-19 یا ویروس کرونا است. ویروسی که پتانسیل گسترش و بیماری‌زایی فوق‌العاده زیادی دارد. همین پتانسیل باعث شده این ویروس میکروسکپی و به ظاهر ناتوان، بتواند به‌صورت گسترده در تمام نقاط دنیا شیوع پیدا کند. به‌طوری که در یکسال گذشته توانسته اشرف مخلوقات را با تمام امکانات و علمی که دارد به زانو درآورد!

این ویروس باعث شده تمام مراکز علمی مرتبط در کشورهای مختلف به تکاپو بیافتند. همه این مراکز به‌دنبال یافتن راه‌حلی برای مقابله با ویروس کرونا هستند. اخیرا بعضی از کشورهای پیشرفته هم انواعی از واکسن‌ها را ساخته‌اند که خوشبختانه در آزمایش‌های اولیه نتایج مثبتی داشته‌اند. البته متاسفانه دراین‌بین کم نیستند، مراکزی که از ناآگاهی مردم سوء استفاده می‌کنند و خرافاتی را به‌عنوان روش درمان به خورد مردم می‌دهند.

واکسن کرونا

شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا یک تهدید بزرگ و جدی برای بشر است. این ویروس روی تمام شئونات زندگی بشر تاثیر گذاشته است. از اقتصاد گرفته تا روابط اجتماعی و سبک زندگی بشر!

 

چه فرصتی در دل این تهدید وجود دارد؟

برای دیدن فرصت‌های موجود در این تهدید، لازم است کمی دیدگاهمان را بسط دهیم. لازم است به موضوع اصلی یعنی ویروس کرونا و موضوعات پیرامونی آن بیشتر دقت کنیم. با این روش هرکس به فراخور شرایط و توانمندی‌های خود می‌تواند فرصت‌هایی را پیدا کند و از آنها بهره‌مند شود.

ولی چگونه می‌توانیم دیدگاه خودمان را بسط دهیم؟ اگر مقاله «تعریف خلاقیت به زبان ساده» را مطالعه کنید، می‌بینید که یکی از کارکردهای مهارت خلاقیت، گسترش دیدگاه ما است. با آموزش خلاقیت دیگر به موضوعات و مسائل یک بعدی نگاه نمی‌کنیم. بلکه به هر چیزی همه جانبه و از زوایای مختلف نگاه می‌کنیم.

پس اولین گام در یافتن فرصت در هر تهدیدی و از جمله تهدید کرونا، وارد شدن به وادی خلاقیت است. از طرف دیگر خود کرونا این فرصت بسیار مغتنم را برای ما فراهم کرده است. چطور؟

اکنون که به‌دلیل همه‌گیری بیماری مجبور به در خانه ماندن هستیم، می‌توانیم آن را به فرصت «آموزش خلاقیت در خانه» تبدیل کنیم. با استفاده از این فرصت:

  • هم حوصله ‌خود و بچه‌ها در خانه سرنمی‌رود،
  • هم وقت خود را به بطالت نگذرانده‌ایم،
  • و هم مهارتی را یاد گرفته‌ایم که در همه جا به دردمان خواهد خورد!

 

آموزش خلاقیت در خانه با خانواده

 

پس می‌بینید که اگر در مورد مشکل و مسائل کمی متفاوت فکر کنیم، فرصت‌های خوبی از دل آن به‌دست می‌آید. با کشف این فرصت‌ها نه تنها خودِ مشکل کمرنگ‌تر جلوه می‌کند، بلکه منافع دیگری را هم نصیب ما می‌کند.

 

والدین چگونه می‌توانند به آموزش خلاقیت به فرزندان خود بپردازند؟

البته که برای اینکه والدین بتوانند نقش آموزش دهنده را بازی کنند، حتما باید ابتدا خودشان با مبحث خلاقیت آشنایی کافی را داشته باشند. حتی فراتر از این باید خود فردی خلاق باشند تا بتوانند نه تنها با آموزش، بلکه علاوه بر آن با رفتار خلاقانه خود، مهارت خلاقیت را به فرزندان خود منتقل نمایند.

ولی والدین چگونه می‌توانند ابتدا خود خلاق باشند؟ مسلما این کار دشواری نیست. در زمینه خلاقیت و تفکر خلاق منابع در دسترس کم نیستند. گرچه همه این منابع برای این منظور مناسب نیستند و نمی‌توانند کمک زیادی به والدین بکنند. چرا که بسیاری از این منابع حالت آکادمیک و تئوری دارند. ولی در این بین منابعی هم وجود دارند که کاملا منطبق با این هدف هستند و رویکردی عملی دارند و بنابراین می‌توانند به والدین کمک کنند تا به فردی خلاق و البته به معلم خلاقیت بدل شوند. با استفاده از این منابع، موضوع آموزش خلاقیت در خانه عملا تحقق پیدا می‌کند.

از جمله این منابع، دو منبعی است که می‌توانید از همین سایت تهیه کنید. کتاب «خلاقیت در عمل» با تمرین‌های عملی شما را گام‌به‌گام به خلاق شدن نزدیک می‌کند. همچنین دوره آموزش غیرحضوری «خلاقیت در 10 هفته» اختصاصا ویژه والدین و مربیان کودک بوده و برای همین منظور تهیه شده است. این منبع بی‌نظیر با روشی ساده به شما یاد می‌دهد چگونه فرزندانی خلاق پرورش دهید.

اگر در مورد مطالب بالا نظر یا پیشنهادی  دارید، لطفا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا مورد استفاده دیگران نیز قرار گیرد.

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد