همه کودکان خلاق متولد می شوند
کودکان خلاق

 

خلاقیت نعمتی است که همه کودکان با آن متولد می‌شوند

همان طوری که در مقاله قبل با عنوان «آیا من هم می توانم فردی خلاق باشم؟» هم ذکر کردم، از ابتدای تولد کودکان خلاق هستند و بیش از 90 درصد کارهای کودکان خلاقانه است. همین کارهای کوچک همراه با خلاقیت و پشتکار است که باعث می‌شود کودکان به سرعت تمام مهارت‌هایی را که برای زندگی آینده‌شان لازم است، فراگیرند. حفظ تعادل، یادگیری مهارت‌های حرکتی، راه رفتن و حرف زدن از جمله مهارت‌هایی است که کودک در چند سال اول زندگی خود به آن‌ها مسلط می‌شود.

 

کودکان خلاق متولد می شوند

 

از طرف دیگر دنیای کودک، دنیایی پر از راز و رمز است و تخیل و خیالپردازی کاراترین ابزار خلاقیت کودکان است. کودک با این ابزار همه‌ ناممکن‌ها را ممکن ساخته و از آن در جهت رشد همه جانبه خود سود می‌برند.

ولی متاسفانه اغلب ما بزرگترها از روی دلسوزی در بسیاری از موارد مانع رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان می‌شویم. دلیل عمده این عمل ما نیز عدم آشنایی‌مان با مقوله خلاقیت و اهمیت آن در زندگی آینده فرزندانمان است.

 

چقدر با موضوع خلاقیت آشنایی دارید؟

زمانی که ما خودمان آشنایی کافی با خلاقیت نداریم، مسلما نمی‌توانیم آن را به درستی درکودکان تشخیص دهیم. بنابراین مانع از انجام کارهایی می‌شویم که به نظرمان معقول نیست و یا با عرف جامعه سازگاری زیادی ندارد. در واقع تمام سعی ما، پرورش کودکانی سر به زیر، آرام، مودب و منطقی است و نه کودکان خلاق و کارآمد! ما می‌خواهیم فرزندانمان همانند ما بزرگترها فکر کنند و همان گونه که ما می‌خواهیم، رفتار کنند. و البته همه اینها یعنی کُشتن خلاقیت در کودکان!

باید توجه داشت که هر کودک یک موجود منحصر به فرد است و نگرش و طرز تلقی خاص خود را از دنیا دارد. خلاقیت نیز یعنی کارهای جدید و منحصر به فرد. در واقع منشاء خلاقیت هم همین تفاوت‌ها و تمایزات بین افراد است. بنابراین اگر ما سعی کنیم این تفاوت‌ها را در کودکان بپذیریم، خلاقیت آنها نیز امکان رشد خواهد یافت ولی اگر به دنبال هماهنگ کردن آنها با جامعه باشیم، در واقع خلاقیت آنها را قربانی خواسته خود کرده‌ایم.

پس برای اینکه بتوانیم کودکانی خلاق پرورش دهیم، باید سعی کنیم ابتدا خلاقیت را در خودمان پرورش دهیم. بدیهی است که لازمه این کار نیز آشنایی با مقوله خلاقیت است.

 

هوش مصنوعی و ربات‌ها

لازم به ذکر است که با تغییرات و پیشرفت‌های فناوری‌های جدید همانند هوش مصنوعی و ربات‌ها چاره‌ای جز پرورش کودکان خلاق نداریم. چرا که در آینده‌ای نزدیک دیگر خلاقیت یک انتخاب نخواهد بود بلکه به یک اجبار تبدیل خواهد شد. بسیاری از کارهای فرآیندی و تکراری توسط ربات‌ها با کمک هوش مصنوعی قابل انجام خواهد بود. به این ترتیب شرایط برای پیدا کردن شغل بسیار سخت خواهد شد، مگر اینکه توانایی داشته باشیم که ربات‌ها از انجام آن عاجز باشند. و آن تواایی چیزی نیست جز مهارت خلاقیت! پس باید برای پرورش کودکان خلاق بیش از پیش جدی باشیم.

هم اکنون امکانات استفاده از هوش مصنوعی با عنوان ChatGBT درحال تسخیر دنیاست. توانمندی‌هایی که این هوش مصنوعی دارد شگفت‌آور است و البته برای افراد فاقد مهارت‌های خاص مثل همین خلاقیت تهدیدی بزرگ به شمار می‌رود.

خواندن مقالات و کتاب‌های خلاقیت، گذراندن دوره‌های آموزشی و استفاده از فایل‌های صوتی و تصویری در زمینه تکنیک‌های خلاقیت می‌تواند باعث ارتقاء سطح آگاهی ما نسبت به این مقوله شود. و ما را در پرورش اصولی خلاقیت در نسل آینده یاری دهد.

در ضمن لطفا نظرات و پیشنهادات خود در مورد موضوع این مقاله را در بخش دیدگاه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد