برگزاری دوره آموزش شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های ذهنی
ظرفیتهای ذهنی

 

در پاییز سال جاری (1396) دوره آموزش «شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های ذهنی» در محل آمفی تئاتر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد.

تدریس این دوره را آقای رسول امید، مدرس توسعه فردی و خلاقیت (و عضو هیات علمی این موسسه) به عهده داشت. شرکت‌کنندگان در دوره نیز بیش از 80 تن از اعضای هیات علمی و کارشناسان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بودند. بنابر نظر مسئولین اداره آموزش موسسه و همچنین نظرسنجی که از شرکت‌کنندگان صورت گرفت، این دوره یکی از موفق‌ترین و اثرگذارترین دوره‌های برگزار شده در این موسسه می‌باشد.

 

دوره آموزش ظرفیتهای ذهنی

جمعی از کارشناسان و اعضای هیات علمی شرکت‌کننده در دوره آموزش “شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های ذهنی”

در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

 

مغز انسان پیچیده‌ترین و شگفت‌انگیزترین پدیده در کره خاکی

به جرات می‌توان گفت مغزِ انسان پیچیده‌ترین و شگفت‌انگیزترین پدیده در کره خاکی است. با وجود پیشرفت‌های انسان در زمینه تکنولوژی‌های نو در دهه‌ها و به‌خصوص سال‌های اخیر، هنوز مغز انسان با فاصله از تمام این تکنولوژی‌ها جلوتر است و همانندی برای آن ساخته نشده است.

تمام اختراعات، ابتکارات، اکتشافات و خلاقیت‌های بشر به واسطه وجود همین عضو شگفت‌انگیز و ظرفیت‌های ذهنی بسیار بالای آن است. عضو یک‌ونیم کیلویی که در محفظه بسیار محکمی بنام جمجمه محافظت می‌شود.

ولی ما به عنوان صاحبان این عضو ارزشمند، چقدر با آن آشنا هستیم و نحوه بکارگیری و استفاده بهینه از آن را می‌دانیم؟

 

مغز

 

اغلب ما آشنایی نسبتا خوبی با وسایل و دستگاه‌های منزل‌مان داریم و کم‌وبیش نحوه کار با آنها را می‌دانیم، ولی متاسفانه آشنایی زیادی با مهمترین عضو بدنمان نداریم. عضوی که مدیریت تمام اعضا و اندام‌های دیگر بدن و همچنین فعالیت‌ها و رفتارمان را به عهده دارد.

 

دوره شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های ذهنی

این دوره یکی از دوره‌هایی است که در ادارات مختلف برای کارمندان دولت برگزار می‌شود. در این دوره آموزشی، ابتدا به بررسی ساختار و بخش‌های مختلف مغز اعم از بخش مغز قدیم، مغز جدید و مغز احساسی می‌پردازیم. سپس طرز عمل مغز و ذهن در یادگیری، نحوه ساخت مسیر عصبی، ساخت عادت‌ها و کسب مهارت‌هایی مانند تفکر خلاق، حل مسئله، هدفگذاری و نحوه دستیابی به آن آموزش داده می‌شود. 

همچنین نحوه تامین نیازهای مغز برای حفظ سلامت آن و استفاده بهینه از آن ذکر می‌شود. نیازهایی همچون خواب کافی، تغذیه مناسب، تنفس صحیح، ورزش، تمرین‌های تقویت مغز،  و …

 

استفاده از ظرفیت‌های ذهنی

 

بدیهی است که با تامین نیازهای اساسی مغز و بکارگیری تمرین‌های مناسب، کارایی مغز به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقاء پیدا می‌کند. به این ترتیب مغز از ظرفیت‌های ذهنی بسیار بالاتری برخوردار می‌شود و ضمن خلاصی از بیماری شایع آلزایمر (زوال عقل) در میانسالی و کهنسالی، در حل مسائل روزمره هم موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

 

نحوه برگزاری این دوره

برگزاری این دوره به صورت کارگاهی و کاملا تعاملی است. شرکت‌کنندگان در دوره در بخش‌های مختلف کارگاه به صورت عملی در اجرای آن همکاری دارند. این همکاری و مشارکت باعث دریافت بهتر مطالب و یادگیری موثرتر آن‌ها می‌شود.

همچنین در قسمت‌های مختلف کارگاه به فراخور موضوع مطرح شده، تمرینات عملی ارائه می‌شود تا شرکت‌کنندگان عملا موضوعات را در کارگاه تمرین کنند و نتیجه لازم را در لحظه بگیرند. علاوه بر این تمرین‌ها، تمرین‌هایی در قالب رفتارهای فردی و اجتماعی نیز ارائه می‌شود تا فراگیران از آن‌ها در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

بدین ترتیب آموزش فقط محدود به زمان حضور در کارگاه نبوده و در طول دوره برگزاری و حتی فراتر از آن (پس از اتمام دوره)، در خارج از کارگاه و در زندگی روزمره شرکت‌کنندگان نیز ادامه پیدا می‌کند.

 

ظرفیتهای ذهنی

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد