کارگاه‌های آموزش حضوری کارکنان سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌ها

خلاقیت و نوآوری
خلاقیت و ایده پردازی
خلاقیت و حل مسئله
ظرفیتهای ذهنی
پکیج کارگاه آموزش

آیا می‌دانید که «دلبستگی سازمانی کارکنان» عامل مهمی در توسعه سازمان‌هاست؟!

استقرار نظام پیشنهادات یعنی استفاده از منبع عظیمِ توانمندی‌های فکری کارکنان در مدیریت سازمان!

برای مشاوره رایگان کلیک کنید

ما در این مقاله کوتاه می‌خواهیم به اهمیت کارگاه‌های آموزش کارکنان سازمان‌ها بپردازیم. بنابراین لازم است ابتدا ببینیم آموزش کارکنان چیست و چه تاثیری روی کارکرد و بهره‌وری سازمان‌ها دارد.

منظور از آموزش کارکنان سازمان‌ها چیست؟

آموزش کارکنان سازمان‌ها یک فرایند برنامه‌ریزی‌شده برای اصلاح دانش، مهارت، نگرش و رفتار کارکنان از طریق دوره‌های آموزش ضمن خدمت برای رسیدن به عملکرد موثر و متناسب با اهداف جاری و آتی سازمان است.
 
توجه به آموزش و بهسازی مهارت و عملکرد نیروی انسانی، افزایش بهره‌وری کارکنان و سازمان را به دنبال دارد. در این راستا کمبود دانش و نقص در مهارت‌ها و توانایی‌های کارکنان موردبررسی و شناسایی قرار می‌گیرد و سپس با رویکردی مناسب، نسبت به تعریف و اجرای دوره‌های آموزشی برای هر گروه از کارکنان اقدام می‌شود.
آموزش کارکنان سازمان‌ها

جایگاه واقعی کارکنان در سازما‌ها و کارخانه‌ها

کارکنان رکن بزرگی از سازمان‌ها را تشکیل می‌دهند و عملکرد آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه سازمان داشته باشد. این موضوع بخصوص در سازمان‌هایی که تعداد کارکنانشان زیاد است، مشهودتر است.

بسیاری از کارخانه‌ها و سازمان‌های بزرگ و دانشگاه‌ها تعداد کارکنانشان در رسته‌های مختلف به صدها و یا حتی هزاران نفر می‌رسد. در اغلب موارد این خیل عظیم نیروی کار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. غافل از اینکه این نیروی عظیم فراموش شده می‌تواند تاثیرات بسیار معنی‌داری در رشد و موفقیت سازمان‌ها و کارخانه‌ها داشته باشد. هر فرد اعم از مدیرعامل، عضو هیات مدیره، مدیر میانی، مهندس، کارکنان اداری و کارگران به عنوان نوع بشر توانمندی‌های خاص خود را دارند. توانمندی‌هایی که اغلب شناخته نشده‌اند.

توجه داشته باشیم زمانی که ما از تعداد کارکنان و کارگران در مقیاس هزاران نفر صحبت می‌کنیم، مسلما با یک نیروی عظیمی از توانمندی‌ها طرف هستیم. ولی همانطور که گفتم در اغلب موارد این نیروی عظیم و تاثیرگذار فراموش شده‌اند و از توانمندی‌های آن‌ها استفاده نمی‌شود. بنابراین هر تشکیلاتی که به شناخت این توانمندی‌ها مبادرات کند و در جهت مدیریت، ساماندهی و بهره‌برداری از آن‌ها گام بردارد، می‌تواند به یک مزیت رقابتی عظیمی دست پیدا کند. مزیتی که سازمان را از این رو به آن رو می‌کند! 

اهمیت آموزش کارکنان در کارگاه‌های آموزش توسعه فردی

در دنیای انفجار اطلاعات شاهد تغییرات سریع و اساسی در فناری‌های روز هستیم. موج‌های فناوری سوم، چهارم و بلخره پنجمین موج فناوری یعنی هوش مصنوعی و اتوماسیون یکی پس از دیگری این تغییرات را تحمیل می‌کنند. 

مسلما در این راستا فقط کسب و کارهایی توان ماندن و رقابت خواهند داشت که خودشان و کارکنانشان را به این فناوری‌ها مجهز کنند. بدیهی است که کسب و کارها و مشاغلی که از این مسابقه جا بمانند، از بازار رانده شده و حذف خواهند شد. 

البته که قبل از مجهز شدن به این فناوری‌ها باید درک و جهان‌بینی کارکنان توسعه پیدا کند. این مهم انجام نخواهد شد، مگر با اهمیت دادن به توسعه فردی و آموزش مهارت‌های نرم مدیران میانی و کارکنان! 

آموزش توسعه فردی برای کارکنان اهمیت دارد، چون:

  1. باعث رشد فکری آن‌ها می‌شود.
  2. جهان بینی آن‌ها را توسعه می‌دهد.
  3. کارکنان را تیزحس می‌کند تا اطلاعات محیط را بهتر دریافت کنند.
  4. به آن‌ها حس ارزشمندی می‌دهد و عزت نفس آنها را افزایش می‌دهد.
  5. باعث رشد و ارتقاء اعتماد به نفشان می‌شود.
  6. کارکنان را مسئولیت‌پذیر می‌کند.
  7. بلحاظ اهمیتی که به آموزش آن‌ها داده شده، دلبستگی سازمانی به وجود می‌آورد.
  8. در استقرار و توسعه فرهنگ سازمانی مترقی مشارکت می‌کنند.

هر روز رقابت در میان کسب و کارها افزایش پیدا می‌کند!

بهره‌وری کارکنان سازمان‌ها و کیفیت کار آن‌ها یکی از دغدغه‌های مهم مدیران است. بنابراین مدیران همواره در جهت توانمندسازی کارکنان تلاش می‌کنند. این توانمندسازی هم به لحاظ فنی و مسائل مرتبط با نوع فعالیتی که هر یک از کارکنان دارند مهم است و هم در زمینه توسعه فردی، ساختار فکر و تعامل کارکنان با هم و با مدیران می‌شود.

با توجه به وجود رقابت جهانی و همچنین رقابت در سطح ملی برای بسیاری از کسب و کارها، در سال‌های اخیر درصد نسبتا بالایی از سازمان‌ها و شرکت‌ها از بازار اخراج شده‌اند و یا در آینده‌ای نزدیک اخراج خواهند شد. 
 
فضای کسب و کارها به‌سرعت در حال تغییر هستند. بنابراین سازمان‌هایی که نتوانند با این تغییرات هماهنگ باشند، دیر یا زود جایشان را به رقبا خواهند سپرد. همه سازمان‌های موفق برای ماندن در عرصه این رقابت‌ها، بر دانش، مهارت، توانمندی‌ها و خلاقیت کارکنانشان تاکید دارند. این امر علاوه بر اینکه تقاضا برای جذب کارکنان آموزش‌دیده و ماهر را افزایش داده، اهمیت دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان را نیز خاطرنشان می‌کند.  
 
باوجود تحولات فناوری که در عصر حاضر هرروز شاهد آن هستیم، آموزش یک فرآیند دائمی است. برای عقب نیفتادن از رقابت با کسب و کارهای رقیب چاره‌ای بجز هماهنگی با تحولات فناوری نیست. بنابراین لازم است سازمان‌ها برای هماهنگی با این تحولات، به آموزش و بازآموزی کارکنان توجه خاص داشته باشند تا بتوانند بهره‌وری کارکنان را در سطح قابل قبولی حفظ کنند. 
 
 

آموزش سرمایه‌گذاری است!​​

متاسفانه بسیاری از مدیران سازمان‌ها و ادارات به اهمیت آموزش کارکنان پی نبرده‌اند و این امر را تلف کردن سرمایه تلقی می‌کنند. درصورتی‌که آموزش یک سرمایه‌گذاری پرسود با برگشت سرمایه بسیار بالاست. اغلب سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به اهمیت آموزش پی برده‌اند، در کنار واحدهای دیگر سازمان، واحد آموزش را هم پیش‌بینی کرده‌اند. وظیفه واحد آموزش سازمان‌ها عبارت‌اند از:
 
تدوین برنامه و استراتژی آموزشی سازمان، نیازسنجی آموزشی کارکنان، فراهم کردن منابع آموزشی، تعریف و تدین دوره‌های آموزشی، بکارگیری مدرسین حرفه‌ای و ارزیابی مستمر دوره‌ها را به عهده دارند تا بتوانند بهترین نتیجه را از آموزش بگیرند.
 
لازم به ذکر است که آموزش کارکنان کمتر شدن هزینه تولید، بهره‌وری بیشتر کارکنان و سازمان، مشارکت بیشتر و موثرتر کارکنان در اداره سازمان و محیا شدن محیطی ایمن‌تر را برای نیروی انسانی به ارمغان می‌آورد.
  
 

نظام پیشنهادات، راهکاری که ژاپن را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل کرد

نظام پیشنهادات تکنیکی است که با بکار بستن آن می‌توان از فکر و توانمندی‌های کارکنان برای مسئله‌یابی و حل مسائل و مشکلات سازمان بهره گرفت. با این تکنیک کلیه کارکنان سازمان از پایین‌ترین رده تا عالیترین سطح سازمانی می‌توانند ایده‌ها، راه‌حل‌ها و راهکارهای خود را در قالب پیشنهاد به سازمان ارائه دهند.

استقرار نظام پیشنهادات در سازمان و اهمیت دادن به نظرات اصلاحی کارمندان علاوه بر اینکه باعث رفع مسائل و مشکلات سازمان می‌شود، موجب ارتقاء عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس کارکنان شده و به تدریج آن‌ها را به افراد خلاق و ایده‌پرداز تبدیل می‌کند.

با رفع مشکلات سازمان، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند و سوددهی سازمان بالاتر می‌رود. بدیهی است که برای تشویق کارکنان به مشارکت هرچه بیشتر در ارائه ایده‌ها، قسمتی از سود حاصل از پیشنهادات به پیشنهاد دهندگان داده شود.

با توجه به واقعیت‌های فوق این تکنیک را می‌توان به عنوان تکنیک چند منظوره تلقی کرد. استقرار و اجرایی شدن نظام پیشنهادات در سازمان‌ها هم باعث رشد فکری کارکنان می‌شود، هم از طریق پاداش‌هایی که می‌گیرند منتفع می‌شوند، هم سازمان رشد می‌کند و به سوددهی بالاتر می‌رسد. شاید حتی مهمتر از اینها باعث دلبستگی سازمانی کارکنان می‌شود. کارکنان نسبت به سازمان تعلق خاطر پیدا می‌کنند و سازمان را از خودشان می‌دانند. بنابراین در جهت رشد آن از هیچ کاری فروگذار نیستند.

یکی از دلایل رشد فوق‌العاده بعضی شرکت‌های ژاپنی مثل تویوتا بکارگیری دقیق همین تکنیک بود. در این شرکت‌ها فقط مدیران شرکت‌ها نیستند که به فکر چاره‌اندیشی در بحران‌ها هستند، بلکه تمام کارکنان پا به پای مدیران و مسئولین، در در حل مسائل، رفع مشکلات و رشد و شکوفایی شرکت سهیم هستند.

کارکنان سازمانها

کارگاه‌های آموزشی سایت معلم خلاق

در این راستا سایت معلم خلاق اقدام به طراحی و ارائه کارگاه‌های آموزشی حضوری کرده که محتوای آن‌ها اختصاصا برای تعالی کارکنان و مدیران طرح‌ریزی شده است. از جمله اینها 7 کارگاه آموزشی زیر است. البته کارگاه‌های دیگری هم در دست طراحی است که به‌تدریج به این موارد اضافه خواهد شد.

همچنین در صورت نیاز سازمان‌ها به کارگاه‌های توسعه فردی خاص، مدیران و مسئولین آموزش سازمان‌ها می‌توانند کارگاه‌های مورد نیازشان را برای طراحی و ارائه به ما سفارش دهند.

هر یک از کارگا‌ه‌های آموزش کارکنان به جنبه‌های خاصی از پتانسیل کارکنان توجه کرده و موجب رشد و توانمندسازی آن‌ها در آن قسمت می‌شود. لازم به ذکر است که در بین این کارگاه‌ها، کارگاه آموزش «شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های ذهنی» و پکیج کارگاه آموزش «خلاقیت، ایده‌پردازی، حل مسئله و تصمیم‌گیری» کامل‌ترین کارگاه‌ها بوده و به نوعی اغلب مطالب سایر کارگاه‌ها را نیز پوشش می‌دهند. بنابراین به مدیران سازمان‌ها و علاقمندان به این کارگاه‌ها توصیه می‌کنیم که برای گرفتن حداکثر نتیجه در زمان کوتاه‌تر و هزینه کمتر از این کارگاه‌ها برای ارتقاء کارآیی کارکنان استفاده نمایند.

معرفی مختصر مدرس «کارگاه‌های آموزش حضوری کارکنان»

رسول امید محقق و مدرس توسعه فردی

_ مربی کارآفرینی از دانشگاه تهران
_ سابقه تدریس مجازی دوره‌های خلاقیت به مدت بیش از 10 سال
_ سابقه تدریس حضوری کارگاه‌های خلاقیت، ایده‌پردازی، حل مسئله، ظرفیت‌های ذهنی و … در دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و کارخانه‌ها به مدت بیش از 10 سال
_ طراح بیش از 10 دوره و کارگاه آموزشی در زمینه توسعه فردی
_ محقق و عضو هیات علمی یکی از موسسات تحقیقاتی کشور
 
رسول امید

برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست کارگاه، فرمِ درخواستِ زیر را تکمیل و ارسال نمایید

فرم درخواست کارگاه حضوری

استان و شهر برگزاری کارگاه را مشخص کنید(ضروری)
برای سازمانتان درخواست برگزاری کدام کارگاه(ها) را دارید؟(ضروری)