خلاقیت یعنی ایده‌پردازی!
ایده‌پردازی

ایده‌پردازی یکی از اساسی‌ترین ملزومات خلاقیت است. بنابراین برای خلاق بودن باید ایده‌پرداز خوبی باشید. همچنین افرد خلاق هم ایده‌پردازهای ماهری هستند و برای هر موضوع و مسئله‌ای می‌توانند ایده‌ها و راه حل‌های بیشماری تولید کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که ایده‌پردازی و خلاقیت لازم و ملزوم هم هستند. ایده‌پرداز، خلاق است و خلاق، ایده‌پرداز!

با توجه به این واقعیت و پذیرش آن، به عنوان این مقاله می‌رسیم: «خلاقیت یعنی ایده‌پردازی!»

در تایید این واقعیت یکی از تعریف‌های خلاقیت هم می‌گوید: خلاقیت شکستن کلیشه‌ها، توانائی تغییر در چارچوب طرح و یک راه جديد برای رسيدن به ایده‌ها است.

چرا اغلب افراد از حل مسائل روزمره زندگی عاجزند؟

وقتی مسئله‌ای مطرح می‌شود، معمولا ارائه چند ایده اول کار سختی نیست. اغلب مردم به‌راحتی از پس آن برمی‌آیند. جالب این که چند ایده اولِ افراد مختلف برای هر مسئله‌ای کم و بیش شبیه هم هستند. چرا که این ایده‌ها بسیار معمول و روتین بوده و همه افراد از همان‌ها برای حل یک مسئله خاص استفاده می‌کنند. 
در اغلب اوقات مردم به خودشان زحمت تولید ایده‌های بیشتر را نمی‌دهند و به همان چند ایده اولیه بسنده می‌کننددقیقا به خاطر همین است که از حل خلاقانه مسائل عاجز هستند. برای حل مسائل باید پا را فراتر از ایده‌های معمول و روتین گذاشت. باید عادت کنیم ایده‌های بیشتری تولید کنیم تا بتوانیم به ایده‌های غیرمعمول و خلاقانه برسیم . 

ایده‌پردازی یک مهارت است

همان طور که پیش‌تر گفتم، تولید ایده‌های بیشتر معمولا کار راحتی نیست و نیاز به تمرین و کسب مهارت در این زمینه دارد. بنابراین ایده‌پردازی یک مهارت اکتسابی است و با تمرین می‌توان آن را به دست آورد. 
خلاقیت هم از زمانی شروع می‌شود که بخواهیم از آن ایده‌های معمول اولیه فراتر رویم و ایده‌های بیشتری تولید کنیم. هر ایده پس از این مرحله معمولا خلاقانه است. البته که هرچه در تولید ایده‌ها جلوتر می‌رویم، ایده‌های تولیدی متفاوت‌تر و خلاقانه‌تر می‌شوند.
 
 بنابراین سعی در تولید ایده‌های بیشتر در مورد یک مسئله خاص، علاوه بر اینکه ما را به حل خلاقانه مسئله نزدیک‌تر می‌کند، باعث تقویت مهارت ایده‌پردازی و خلاقیت‌مان هم می‌شود. در این مرحله از ایده‌پردازی ایده‌های هر فرد مختص خودش بوده و معمولا با ایده‌های افراد دیگر متفاوت و متمایز است!
ایده‌پردازی

چگونه مهارت ایده‌پردازی خود را تقویت کنیم؟

اساسی‌ترین روش کسب هر مهارتی تمرین است. پس برای کسب مهارت ایده‌پردازی باید خودمان متقاند کنیم که از هر فرصتی برای تمرین این مهارت سرنوشت‌ساز استفاده کنیم. باید در زمینه‌های مختلف خودمان را به چالش بکشیم و سعی کنیم برای هر مسئله‌ای ده‌ها ایده و راه حل پیدا کنیم.

نکته دیگر اینکه از ارائه ایده‌های غیرمعمول و حتی به ظاهر غیرمنطقی و مسخره رویگردان نباشیم! اتفاقا  ایده‌های موثر در بین ایده‌هایی است که به نظر غیرمنطقی می‌آیند. چرا که این ایده‌ها با ایده‌های معمول متفاوت بوده و به همین دلیل بکارگیری آن‌ها نتایج متفاوت و بعضا موثرتری هم می‌دهند. 

… و این یعنی خلاقیت!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد