تکنیک شکوفه نیلوفر آبی
تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

شکوفه نیلوفر آبی

حتما تا به حال گل‌های نیلوفر آبی را که در آب رشد می‌کنند و گل‌هایشان روی سطح آب باز می‌شود، دیده‌اید. گلبرگ‌های شکوفه نیلوفر آبی به دور یک هسته مرکزی جوانه می‌زنند و از آن نقطه گسترش پیدا می‌کنند. در نهایت گل به صورت کامل باز می‌شود. گلی که چند لایه گلبرگ دارد. تکنیک شکوفه نیلوفر آبی هم از آرایش خاص گلبرگ‌های گل نیلوفر آبی الهام گرفته شده است.

مُبدع تکنیک شکوفه نیلوفر آبی کیست؟

آقای ماتسومورا یاسوآ (Matsumura Yasuo) رئیس بخش تحقیقات مدیریت Clover در ژاپن وقتی یک گل نیلوفر آبی را می‌بیند و از آن ایده گرفته و این تکنیک را ابداع می‌کند. تکنیک شکوفه نیلوفر آبی را هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی می‌توان بکار برد.

روش کار با این تکنیک

تکنیک شکوفه نیلوفر آبی که یکی از تکنیک‌های خلاقیت است، از یک مربع 9*9 با 81 خانه مربع شکل تشکیل می‌شود. در خانه مرکزی این صفحه موضوع اصلی یا مسئله‌ای که قرار است حل شود، نوشته می‌شود. در اطراف خانه مرکزی، 8 خانه که با حروف A تا H مشخص می‌شوند. سپس با کمک گرفتن از تکنیک طوفان فکری 8 عامل مرتبط و تاثیرگذار را پیدا می‌کنیم. در ادامه این 8 عامل را در به جای حروف A  تا H  می‌نویسم.

تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

علاوه برای 9 مربع فوق‌الذکر، تعداد 8 گروه 9 مربعی هم در اطراف آن وجود دارد. در ادامه هر یک از عوامل تاثیرگذاری که در 8 خانه قبلی نوشته شده را به خانه مرکزی گروه مربع‌های دیگر منتقل می‌کنیم. سپس برای هر یک از اینها هم با استفاده تکنیک طوفان فکری 8 عامل مرتبط را پیدا کرده و می‌نویسیم. بدین ترتیب 81 خانه پر می‌شود و ما 72 ایده مرتبط با مسئله یا موضوع اصلی داریم که می‌توانیم از آنها برای حل مسئله خودمان استفاده کنیم.

پس از تولید ایده‌ها، تعدادی از ایده‌های غیرمرتبط حذف می‌شوند و تعدادی از آنها نیز با هم ترکیب شده و ایده‌های جدید و مناسب‌تری به وجود می‌آورند. 

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد