مقدمه کتاب «خلاقیت در عمل» (2)
مقدمه کتاب 2

لینک قسمت اول مقدمه کتاب «خلاقیت در عمل» (1)

همان‌طور که پیش‌تر گفتم من در دوره کارآفرینی عمومی شرکت کرده بودم. وقتی برنامه درسی دوره «طرح کسب‌وکار» را بررسی کردم، دیدم ضمن این‌که هنوز آن‌ها درس خلاقیت را نگذرانده‌اند. در ضمن مدرس‌شان هم فرد دیگری است. بنابراین تصمیم گرفتم در کلاس خلاقیت دوره «طرح کسب‌وکار» هم شرکت کنم. پس از شرکت در کلاس، بیش‌ازپیش به این واقعیت پی بردم که اصولاً مبحث خلاقیت نسبت به سایر دروس و سرفصل‌های دوره کارآفرینی کاملاً متفاوت و البته بسیار جذاب‌تر است. حداقل برای من این‌چنین بود. تأثیر شگرفی که این دو کلاس روی من گذاشته بود، من را بر آن داشت که مطالعاتم را روی موضوع خلاقیت متمرکز کنم. هر چه بیشتر در مورد خلاقیت مطالعه می‌کردم، علاقه‌مندتر می‌شدم.

در آن زمان موسسه کار و تأمین اجتماعی و همچنین برخی از مناطق شهرداری تهران برای جوانان علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب‌وکار، کلاس‌هایی با عنوان «دوره 72 ساعته کارآفرینی» می‌گذاشتند. مدرسین این دوره‌ها هم اغلب مربیان کارآفرینی بودند که مثل من دوره مربی کارآفرینی را گذرانده بودند. بنابراین من هم فرصت را مغتنم دانستم و به‌عنوان مدرس خلاقیت در چند دوره 72 ساعته کارآفرینی به تدریس مشغول شدم تا تجربه بیشتری در این زمینه پیدا کنم.

با تاثیرات مثبتی که کسب مهارت خلاقیت در زندگی و عملکردم گذاشته بود، تصمیم گرفتم برای آموزش این مهارت به علاقه‌مندان وب‌سایتی راه‌اندازی نمایم. بنابراین در سال 1390 ابتدا در دوره طراحی سایت شرکت کردم و بعد وب‌سایتی با عنوان «سایت معلم خلاق» را طراحی و راه‌اندازی کردم. پس‌ازآن هم از هر فرصتی برای نوشتن مطلب و تولید محتوی برای وب‌سایتم استفاده می‌کردم. آن‌قدر به این مبحث علاقه‌مند شده بودم که برخی اوقات شب تا صبح بیدار می‌ماندم و به نوشتن مشغول می‌شدم.

تدوین دوره مجازی «چگونه می‌توانم فردی خلاق باشم؟»

یک سال بعد دوره مجازی «چگونه می‌توانم فردی خلاق باشم؟» را تدوین کرده و در سایت ارائه دادم. استقبال خوبی از این دوره شد. گرچه شرکت‌کنندگان در این دوره از هر گروه سنی و از مشاغل مختلف اعم از کارمند، مدیر، مدرس دانشگاه، معلم، مربی مهدکودک، دانشجو، خانه‌دار و بازنشسته بودند، ولی طبق آماری که در بانک اطلاعاتی سایت موجود است، بیشترین شرکت‌کنندگان از سنین 25 تا 35 سال و دانشجو و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند.

باشهرتی که سایتم به دلیل انتشار مطالب و مقالات و همچنین برگزاری این دوره‌های مجازی پیداکرده بود، به‌تدریج بعضی دانشگاه‌ها و سازمان‌ها برای تدریس حضوری و برگزاری کارگاه‌های خلاقیت و نوآوری از من دعوت کردند. بالاخره استقبال زیاد از دوره مجازی و کارگاه‌های حضوری خلاقیت و نوآوری در چند سال گذشته، من را برآن داشت تا این کتاب را با رویکردی متفاوت از کتاب‌های موجود درزمینه خلاقیت بنویسم.

کتاب‌های موجود در این زمینه اغلب رویکردی نظری دارند. ولی در این کتاب سعی شده تا آنجا که امکان دارد از مثال‌های عملی و همچنین تمرین‌های مناسب در هر فصل استفاده شود تا علاقه‌مندان به‌طور کاملا عملی و گام‌به‌گام این مهارت را کسب نمایند و در زندگی روزمره خود به‌کار گیرند. از طرف دیگر سعی کردم در نگارش کتاب از تجربیاتی که در این سال‌ها از تدریس و برگزاری کارگاه‌ها داشتم و همچنین بازخوردهایی که از مخاطبین گرفته بودم، نهایت استفاده را ببرم تا مطالب کتاب برای خواننده قابل لمس‌تر و کاربردی‌تر شود.

لینک تهیه کتاب «خلاقیت در عمل»

کتاب خلاقیت در عمل

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد