چرا پیشرفت نمی‌کنیم؟!
چرا پیشرفت نمی‌کنیم

اغلب ما به دنبال راه‌ها و روش‌هایی هستیم که در زمینه‌های مختلف زندگی‌مون پیشرفت داشته کنیم. در رشته ورزشی که بهش علاقمندیم، در تحصیلات، در کسب‌وکار و یا خیلی چیزهای دیگه. ولی چرا هر چی تلاش می‌کنیم پیشرفتی که انتظار داریم اتفاق نمی‌افته؟ شاید هم تلاش خاصی نمی‌کنیم و همچنان انتظار پیشرفت داریم!

درهرصورت رشد و پیشرفت در هر کار و مهارتی نیاز به رعایت یه سری اصول داره. بنابراین اگه بخواهیم در هر کاری نتیجه بگیریم اول باید از اون اصول آگاهی داشته باشیم. گام بعدی هم مسلمن اینه که اون اصول رو به‌درستی بکار بگیریم. حالا بعد از طی این مراحل می‌تونیم امیدوار باشیم که به نتایج قابل لمسی هم برسیم.

اصولی که برای رشد و پیشرفت باید در نظر داشته باشیم، کدومها هستند؟

آقای دکتر نوئل تیچی استاد دانشگاه میشیگان یه روشی رو ابداع کرده و این روش رو با 3 دایره داخل هم توضیح می‌ده.

محدوده‌های پیشرفت

دایره اول

همونطوری که در تصویر می‌بینید، دایره داخلی منطقه یا محدوده امنه. در این منطقه ما کارهایی رو انجام می‌دیم که برامون به‌صورت روتین دراومده. این کارها در حد دانش، مهارت و توان فعلی‌مونه. بنابراین بدون زحمت زیاد می‌تونیم از پس این کارها بربیاییم و اونها رو به‌خوبی انجام بدیم. البته خصوصیت دیگه این محدوده اینه که در کارهای مربوط به این محدوده الزامن نتیجه بهتر نمی‌شه و ما رشد و پیشرفتی رو در کارها نمی‌بینیم. یا بهتره بگم درجا می‌زنیم!

دایره دوم

دایره دوم یا وسطی به محدوده یادگیری مربوط می‌شه. همونطوری که از اسم این محدوده مشخصه، یادگیری و به دنبال اون رشد و پیشرفت در این محدوده اتفاق میوفته. در این منطقه ما کارهایی رو انجام می‌دیم که یه کمی از حد مهارت و توان فعلی ما بالاتره. بنابراین با کمی زحمت دادن به خودمون و تلاش بیشتر از معمولی که به خرج می‌دیم، می‌تونیم این کارها رو انجام بدیم.

دایره سوم

دایره سوم یا دایره بیرونی رو آقای تیچی محدوده هراس نام‌گذاری کرده. کارهای مربوط به این محدوده بسیار فراتر از دانش، مهارت و توان‌مونه. بنابراین انجام این کارها برامون خیلی سخته و چون معمولا نمی‌تونیم از پس اونها بربیاییم، معمولا سرخورده می‌شیم.

 

جالب اینکه هرچقدر روی محدوده یادگیری کار می‌کنیم، اولن محدوده امن‌مون بزرگتر می‌شه. چرا که مواردی از منطقه یادگیری به محدوده امن وارد می‌شه. دومن یه تعدادی از موارد هم از محدوده هراس کم می‌شند و به منطقه یادگیری اضافه می‌شند. با این جابجایی‌ها؛ دانش، مهارت و توانمندی‌های ما توسعه پیدا می‌کنه و می‌تونیم شاید پیشرفت خودمون در زمینه‌های مربوط به این موارد باشیم.

مثال‌هایی از محدوده‌های سه‌گانه

در مورد هر کدوم از محدوده‌ها چندتا مثال می‌زنم تا موضوع مشخص‌تر بشه.

ادامه داره …

 

 

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد