مرحله عملیات محسوس
مرحله عملیات محسوس

مرحله عملیات محسوس همان‌گونه که از عنوانش مشخص است، در رابطه با محیط عینی و محسوس است. در این مرحله کودک توانایی انجام اَعمال منطقی را کسب می‌کند. ولی باید توجه داشت که کودکان در این مرحه از زندگی کارهای منطقی را صرفا با امور محسوس و عینی می‌توانند انجام دهند و نه با امور فرضی و غیرملموس!

برای مثال اگر به کودک 8 ساله‌ای بگویید:

«اگر مریم از لیلا بلندتر باشد و سارا هم از مریم کوتاهتر باشد. کدام یک بلندترین قد را دارند؟»

کودک در ارائه پاسخ صحیح دچار مشکل خواهد شد. در صورتی که اگر این سه نفر به‌طور عینی به کودک نشان داده شوند، به‌راحتی و بدون نیاز به فکر و مقایسه واقعی و صرفا با یک نگاه جواب درست را خواهد داد.

درک اندازهبنابراین کودک در مرحله عملیات محسوس، از عهده حل کردن مسائل عینی برمی‌آید، اما قادر به حل کردن مسائل غیرعینی و انتزاعی نیست.

از ویژگی‌های دیگر مرحله عملیات محسوس این است که کودک در این مرحله نیاز به آزمون و خطا ندارد و از طریق تفکر می‌تواند درباره اعمال مختلف و نتایج حاصل از آن‌ها فکر کند. در این مرحله می‌تواند اعمال را پیش‌بینی کرده و نتایج حاصل از آن‌ها را از پیش حدس بزند.

برای مثال تا پیش از این مرحله، کودک ‌نمی‌توانست با اطمینان بگوید که آن سوی ماه چه شکلی دارد. اما در این مرحله می‌تواند در ذهن خود ماه را دستکاری کرد. با این رو آن رو کردن آن بگوید که آن سوی ماه شبیه به این سوی ماه است. همچنین در این مرحله کودکان می‌توانند در یک زمان به جنبه‌های مختلف یک موضوع فکر کنند و آن را در ذهنشان بپرورانند.

درک مفهوم بقاء ماده، عدد، وزن و حجم در مرجله عملیات محسوس

یکی دیگر از ویژگی‌های مرحله عملیات محسوس این است که کودک به درک مفهوم بقاء ماده، عدد، وزن، حجم و …. می‌رسد.

براساس مفهوم بقاء ماده، باوجود ایجاد تغییر در شکل ظاهری یا وضع مکانی یک شی، اگر چیزی به آن اضافه یا چیزی از آن کاسته نشود، در مقدار واقعی آن تغییری ایجاد نخواهد شد. 

همان‌طور که در مطلب مربوط به «مرحله پیش‌عملیاتی دومین مرحله رشد ذهنی کودکان» ذکر شد، کودکی که به سن هفت سالگی نرسیده است معمولا از عهده این استدلال منطقی برنمی‌آید و برای مثال میزان برابر مایع درون ظروف غیرهم‌شکل را برابر نمی‌داند.

کلام آخر اینکه، رشد توانایی‌های کودک برای تفکر و یادگیری الگوهای منطقی، از طریق تجربه کودک با اشیاء واقعی حاصل می‌شود. در واقع کودکان فهم و درک را از طریق فعالیت‌هایشان با اشیاء گوناگون کسب می‌کنند، نه از طریق خود اشیاء و یا چیزهایی که راجع به اشیاء به آن‌ها گفته می‌شود. 

بنابراین والدین و مربیان عزیز باید توجه داشته باشند که اگر کودکان اشیاء و موادی در اختیار داشته باشند که برای آن‌ها قابل درک و فهم باشد، در این صورت علاوه بر ارتقاء سطح تفکر منطقی در آن‌ها، شایستگی تفکر خلاق را نیز کسب خواهند کرد.

برای آشنایی بیشتر با تفکر خلاق و توسعه آن در کودکان حتما مقاله «روشی برای توسعه تفکر خلاق در شما و فرزندتان!» را هم مطالعه کنید!

 

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد