تجسم خلاق چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟
تجسم خلاق

عبارت تجسم خلاق از ترکیب دو واژه «تجسم» و «خلاق» تشکیل شده است. پس برای اینکه به مفهوم تجسم خلاق برسیم بیایید براساس اصل ساده‌سازی، هریک از این واژه‌ها را به‌طور جداگاه بررسی کنیم. ابتدا ببینیم تجسم چیست و چه نقشی در زندگی‌مان بازی می‌کند.

تجسم چیست؟

تجسم همان تصویرسازی ذهنی است. همه ما ناخودآگاه و بدون اینکه متوجه باشیم، هرروز در مورد مسائل و موضوعات مختلف از تصویرسازی ذهنی یا تجسم استفاده می‌کنیم. برای مثال آخرین باری که به فکر فرورفتید و رویاپردازی کردید یادتان است؟ احتمالا همین امروز و چند دقیقه قبل!‌
 
از کجا می‌دانم؟ چون به فکر فرورفتن و پایین‌وبالا کردن موضوعات روزمره در ذهن، یکی از شایع‌ترین عادات ما انسان‌هاست. توجه داشته باشید که این به فکر فرورفتن همان تصویرسازی ذهنی است که هرروز به‌صورت غیرارادی انجام می‌دهیم.

تجسم چه تاثیری روی زندگی ما می‌گذارد؟

به‌طور کلی در زندگی بشر معمولا ناملایمات بیشتر از موفقیت‌ها و جنبه‌های مثبت توجه انسان را به خود جلب می‌کنند. به همین دلیل تاثیر ناملایمات بر زندگی ما مشهودتر است. بنابراین اغلب مردم بیشتر به کمبودها و نابسامانی‌های زندگی خود فکر می‌کنند.
 
ما پس از فکر کردن و تصویرسازی ذهنی در این زمینه‌های منفی، به‌کرات سؤال «چه می‌شد اگر …» در ذهنمان نقش می‌بندد. همچنین در این شرایط معمولا عبارتی را تکرار می‌کنیم که با «ای‌کاش …» شروع می‌شود. هر دو این عبارت‌ها دلالت بر کمبودها و کاستی‌ها دارند. افرادی که در فکر کردن به موضوعات مختلف، این عبارات را در ذهنشان تکرار می‌کنند، می‌خواهند تغییری در زندگی‌شان رخ دهد. ولی چون بیشتر به جنبه‌های منفی موضوعات توجه دارند، اغلب دچار افسردگی، سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند.
مثبت اندیشی

تجسم خلاق و مثبت‌اندیشی

مفهوم تجسم و عوارض احتمالی آن روی انسان تاحدودی آشنا شدیم. واژه خلاق در ادامه کلمه تجسم اشاره به تجسمی متفاوت دارد. تجسم و تصویرسازی که خلاقانه باشد. درواقع در کنار تصویرسازیِ غیرارادی و ناخودآگاه، که در سطور بالا توضیح دادم، می‌توانیم تصویرسازی یا تجسم ارادی و هدفمند هم داشته باشیم. این نوع از تصویرسازی را تجسم خلاق می‌نامیم.

در تجسم خلاق ما باید مسلح به مهارت خلاقیت باشیم، چرا که قصد داریم با بررسی ذهنی موضوع و مسئله، به راه‌حل و راهکار خلاقانه‌ای برسیم. با این نوع از تجسم نه‌تنها افسرده و ناامید نمی‌شویم، بلکه با یافتن راهکار برای مسائل، به زندگی امیدوار هم می‌شویم. البته مزیت‌های این نوع تصویرسازی به این دو مورد ختم نمی‌شود و تاثیرات مثبت آن فراتر از این‌هاست.

تجسم خلاق راه‌کار اولیه و اساس مثبت‌اندیشی است. با تجسم می‌توانید راحت‌تر به اهدافتان دست پیدا کنید. همچنین می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را با اعتمادبه‌نفس بیشتر به انجام برسانید. استرس خود را کنترل کنید و زندگی شادتری هم داشته باشید.

استفاده ورزشکاران از تجسم خلاق

حتما شنیده‌اید که ورزشکاران قبل از مسابقات، صحنه هریک از مسابقه‌ها را بارها تجسم می‌کنند. این ورزشکاران سعی می‌کنند علاوه برتمرینات عملی و روتین، مسابقه را موبه‌مو در ذهن خود مرور کنند و خود را در حال مسابقه دادن تجسم کنند. این تجسم و تصویرسازی بارها از ابتدای شروع مسابقه تا لحظه پیروزی ورزشکار ادامه پیدا می‌کند. و هربار ورزشکار خود را در سکوی تقسیم مدال‌ها می‌بیند. 

در این خصوص می‌توان برای نمونه از موفقیت‌های آرنولد شواتزنگر یادکرد. وی با تجسم خلاق ابتدا درزمینه پرورش اندام به مقام اول جهان رسید. بعد بازیگر مشهور سینما شد و سپس به مقام فرمانداری کالیفرنیا رسید.

داستان تجسم خلاق آرنولد

آرنولد در مورد موفقیت‌هایش می‌گوید:

«من آنچه را می‌خواستم در ذهن مجسم می‌کردم. قبل از اینکه در زمینه پرورش اندام به مقامی برسم، در خیال خود را می‌دیدم قهرمان این مسابقات هستم. بارها خودم را دیدم که به مقام اول پرورش اندام رسیده‌ام. بعد وقتی پا به عرصه سینما گذاشتم، همین ماجرا دوباره اتفاق افتاد. خودم را دیدم که صاحب درآمدی کلان شده‌ام. من می‌دانستم که چنین اتفاقی خواهد افتاد.»

اگر شما هم دررسیدن به هدف‌هایتان مثبت‌اندیشی داشته باشید و به‌دفعات رسیدن به اهداف را تجسم کنید، احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد شد. برای توفیق در این راه باید باورتان را دررسیدن به هدف تقویت کنید. با این شرایط به‌صورت ناخودآگاه برای رسیدن به هدف و مقصود مستعدتر و مصمم‌تر می‌شوید و امکان به‌دست آوردن خواسته‌هایتان فراهم می‌شود. مهم این است که هرگز تسلیم نشوید و به تلاشتان ادامه دهید.

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد