چرا اغلب ما کسب مهارت خلاقیت رو دغدغه خودمون نمی‌دونیم؟!
خانواده و کسب مهارت خلاقیت

اهمیت کسب مهارت خلاقیت در عصر حاضر

کسب مهارت خلاقیت در عصر حاضر چقدر اهمیت دارد؟ مجمع اقتصاد جهانی در گزارش سال 2020 خود با عنوان «گزارش مشاغل آینده»، خلاقیت رو جزو 10 مهارت مهم و کلیدی برای سال 2025 اعلام کرده! گرچه در حال حاضر هم اهمیت این مهارت برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها پوشیده نیست.

سال‌هاست که بسیاری از شرکت‌های کوچیک و بزرگ و همینطور ابرشرکت‌های چند ملیتی دنیا به دنبال جذب و استخدام جوانان خلاق هستن. این جوانان علاوه بر داشتن مهارت خلاقیت، مستعهد آموزش و فراگیری مهارت‌ها و تخصص‌های مختلف مورد نیاز شرکت‌ها هستن.

 

مهارت خلاقیت-مجمع اقتصاد جهانی

 

با وجود این واقعیتِ اجتناب‌ناپذیر، تعداد بسیار زیادی از خانواده‌ها، والدین، مربیان، معلمان و حتی مدرسین دانشگاه‌ها با واژه خلاقیت بیگانه هستن! متاسفانه اغلب این عزیزان خلاقیت رو یه موضوع فانتزی و غیرقابل دسترس برای عموم می‌دونن.

بارها برای خودِ من پیش اومده که افرادی در مود کسب‌وکارم پرسیدن و وقتی من جواب دادم «مدرس خلاقیت هستم»، با تعجب و در مواردی با پوزخند پرسیدن: «خلاقیت! مگه خلاقیت رو هم می‌شه یاد داد؟! خلاقیت اصلا چی هست؟!»

افرادی هم که کم‌وبیش می‌دونن خلاقیت چیه، از اهمیت و کاربرد اون در توسعه کسب‌وکارها و حل مسائل و مشکلات روزمره زندگی و … اطلاع کافی ندارن. بنابراین اصلا به اون فکر هم نمی‌کنن و جزو دغدغه‌هاشون نیست، چه برسه به اینکه دنبال کسب مهارت خلاقیت باشن.

البته که همه ماجرا این نیست. بعضی از هموطنان به دلایل دیگه‌ای از جمله فقر نمی‌تونن به این مسائل بپردازن. چرا که با شرایطی که دارن این موضوع جزو نیازهاشون نیست. این هموطنان نیازهای مهمتری دارن که باید به فکر تامین اونها باشن.

مهارت خلاقیت در کجای هرم مازلو قرار داره؟

حتما با هرم مازلو آشنا هستید یا حداقل در مورد اون چیزهایی شنیدید. اگر هم آشنایی ندارید و در موردش چیزی نشنیدید، نگران نباشید. من همین جا در موردش توضیحات لازم رو می‌دم.

هرم مازلو یا هرم نیاز‌های مازلو، یک نظریه رواشناختیه که نیازهای انسان رو در 5 سطح مختلف مورد بررسی قرار می‌دهه. طبق این نظریه اولین نیاز همه انسان‌ها، نیازهای فیزلوژیکه که شامل نیاز به غذا و پوشاکه. سطح بالاتر نیازهای انسان که نیازهای امنیتیه، به امنیت جانی و امنیت شغلی مربوط می‌شه. سومین سطح نیازهای اجتماعی، سطح چهارم نیاز به احترام و بلخره پنجمین و بالاترین سطح نیاز به خودشکوفایی انسان‌ها مربوط می‌شه.

هدف همه انسان‌ها تامین یک یک این نیازها و ارتقاء به سطوح بالاتره، ولی متاسفانه همه موفق به رسیدن به سطوح بالا به خصوص سطح پنجم یا همون نیاز به خودشکوفایی نمی‌شن. چرا که این نیازها به صورت سلسله‌وار و به ترتیب با تامین نیاز سطوح پایین‌تر محقق می‌شه. درصورتی که بسیاری از مردم حتی نمی‌تونن به سطوح چهارم هم برسن. نکته مهم و قابل ذکر اینه که مهارت خلاقیت هم در پنجمین سطح نیازها قرار داره. بنابراین برای اغلب مردم قابل دسترس نیست و به‌دلیل مشغول بودن بسیاری از مردم به تامین نیازهای سطوح پایین‌تر، همونطوری که گفتم اصلا به کسب مهارت خلاقیت فکر هم نمی‌کنن.

هرم کازلو و کسب مهارت خلاقیت

با توجه به ثروت‌های خدادی کشور، منشاء این بدبختی‌ها چیه؟

متاسفانه به دلیل چپاول، رانت و بی‌کفایتی افرادی که اونها رو به اسم مسئولین می‌شناسیم، اوضاع اقتصادی کشور و اغلب مردم به شدت خرابه. تورم 50، 60 درصدی دَمار از روزگار مردم و به خصوص اقشار کم درآمد دراورده. خیلی‌ها برای تامین نیازهای اولیه خودشون مثل خورد و خوراک، پوشاک و مسکن مشکل دارن. همون نیازهایی که در هرم مازلو در قاعده هرم قرارداره.

همونطور که پیش‌تر گفتم این اقشارِ کم درآمد که درصد بالایی از جامعه رو هم تشکیل می‌دن، تا نیازهای اولیه‌شون تامین نشه، نمی‌تونن به نیازهای سطح‌های بالاتر فکر کنن. تاسف‌بارتر اینکه اگه شرایط بر همین منوال پیش بره، فرزندان این قشر هم عملا آینده‌ای نخواهن داشت. چرا که امکانات لازم برای ورود به آینده روشن رو ندارن، آینده‌ای که شرایط حتی خیلی سخت‌تر از حالا خواهد بود! و متاسفانه این یک چرخه معیوبه که نسل به نسل تکرار می‌شه!

 

چه باید کرد؟

به نظر شما چطور می‌شه این چرخه معیوب رو شکست؟

آیا راهی وجود نداره که افراد فرودست به سطوح بالاتری از هرم مازلو دست پیدا کنن؟

آیا نمی‌شه خلاف این رفتار کرد و طرحی نو درانداخت؟

شما خواننده عزیز چی فکر می‌کنید؟

آیا راه‌حلی برای این معضل دارید؟

گذشته از اینها، کسب مهارت خلاقیت رو چقدر مهم می‌دونید؟

لطفا نظرات خودتون رو در قسمت نظرات برای من و سایر خوانندگان این مطلب بنویسید. سپاس

 

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد