از روش 3M چی می‌دونید؟
روش 3M

روش 3M چیه؟

روش 3M یک متد شفاف‌سازی برای کسب‌وکارهاست. روشی خلاقانه که ضمن سادگی بسیار کارآمده! با این روش هم مخاطبانتون و هم خودتون در چند جمله کوتاه، با کسب‌وکارتون آشناتر می‌شید.

در دنیای کسب‌وکار به حق تاکید زیادی روی شفافیت می‌شه. هر صاحب کسب‌وکار قبل از اینکه کسب‌وکارش رو راه بندازه باید بدونه چه محصولی رو می‌خواد عرضه کُنه، ویژگی‌ها و مزیت‌های محصولش چیه، بازار هدف و به قول معروف نیچ‌ش کدومه و همین‌طور برای ارائه محصول و رسوندن اون به دست مشتری چه برنامه‌ریزی باید داشته باشه.
در همین راستا روش‌ها و ابزارهای متفاوتی برای شفاف‌سازی و برنامه‌ریزی هم ابداع‌شده. هرکدوم از این روش‌ها مزایا، معایب و کارکردهای خوشون رو دارن.

از جمله اینها می‌شه به یکی از معروف‌ترین اونها، یعنی بوم مدل کسب‌وکار اشاره کرد. در این روش صاحب کسب‌وکار در 9 بخش همه جنبه‌های کسب‌وکارش رو مشخص می‌کنه. خوبی این روش اینه که همیشه خلاصه‌ای از کسب‌وکارتون جلوی چشمهاتونه و در واقع همه چیز براتون شفافه.

ولی راه‌های ساده‌تری هم برای شفاف سازی وجود دارد. حتی بسیار خلاصه‌تر و البته راحت‌تر و همین‌طور قابل‌درک‌تر نسبت به بوم کسب‌وکار!

یکی از این روش‌های ساده استفاده از روش 3M هستش. همونطور که کم‌وبیش از اسم این روش هم مشخصه، این متد از 3 کلمه که با حرف M شروع می‌شه، تشکیل شده. کدوم سه کلمه؟ سه کلمۀ:

1. Message (پیام)
2. Market (بازار هدف)
3. Method (روش انجام کار)

 

مفهوم این سه کلمه در کسب‌وکارها

برای مشخص‌تر شدن مفهوم سه کلمه توضیحاتی می‌دم:

منظور از اولین کلمه در روش 3M، یعنی Message اینه که شما برای مخاطبانتون چه پیامی دارید. به عبارت دیگه شما چه تخصصی دارید و براساس اون، چه محصول یا خدمتی رو برای مخاطبان ارائه می‌دید.
کلمه Market هم به بازار هدف اشاره داره. یعنی شما با این کسب‌وکارتون مشکل و نیاز چه گروهی از افراد رو حل می‌کنید؟

سومین کلمه یعنی Method هم به روش ارائه کارتون مربوط می‌شه. یعنی اینکه اگر مثلا شما کارتون آموزشه، این آموزش رو به‌صورت حضوری ارائه می‌دید یا آنلاین؟ یا شاید به‌صورت محصولات از قبل ضبط‌ شده یا به صورت متن و یا هر روش دیگه‌ای.

همونطور که می‌بینید با مشخص کردن سه بخش مهم از کسب‌وکارتون، تحت عنوان سه کلمه Market ،Message و Method تقریبا همه اطلاعات لازم برای شفاف‌سازی رو در اختیار مخاطب گذاشتید. جالب اینکه این شفاف‌سازی فقط برای مخاطب نیست، بلکه هم به درد مخاطبان شما می‌خوره و هم به درد خودتون.
چطور؟

  • به درد مخاطبانتون می‌خوره، چون مخاطبان شما در چند جمله ساده با زمینه کاری شما آشنا می‌شن و متوجه می‌شن که محصول شما به دردشون می‌خوره یا نه؟ و بالخره با چه روشی می‌تونن محصول شمارو دریافت کنن و از اون استفاده کنن؟
  • به درد خودتون می‌خوره، چون با شفاف‌سازی و دونستن خلاصه‌ای از کسب‌وکارتون، می‌تونید درصورت نیاز جنبه‌های مختلفی از اون را توسعه بدید. یا روش ارائه محصولتون رو تغییر بدید.

 

یه مثال واقعی

برای مشخص‌تر شدن موضوع بذارید به‌عنوان مثال محصولات آموزشی خودم رو که در سایت معلم خلاق ارائه می‌دم، با روش 3M توضیح بدم.

در سایت معلم خلاق (moalemekhalagh.com) من رسول امید به عنوان مدرس خلاقیت با بیش از 10 سال سابقه، به والدین، مربیان کودک و معلمان آموزش می‌دم تا کودکانی خلاق پرورش بدن. این آموزش‌ها براساس شرایط و نیاز مخاطبان، به‌صورت حضوری، آنلاین و همین‌طور فایل‌های از قبل آماده شده، ارائه می‌شن.

در این مثال می‌بینید که من در یک پاراگراف نسبتا کوتاه، هر سه مورد پیام، بازار هدف و روش ارائه محصولات آموزشیم رو به طور بسیار خلاصه ارائه کردم. بدیهیه که می‌تونم توضیحات مفصل‌تری در مورد کسب‌وکارم ارائه بدم، ولی اینجا اشاره به جنبه‌های اصلی و کلیدی کارم، مدنظر بود. توضیحاتی که منطبق با روش 3M نوشته شده باشه.

این ارائه با وجود اینکه حتی خلاصه‌تر از یک معرفی آسانسوری هستش، ولی در عین حال به جنبه‌های اصلی کسب‌وکار من اشاره داره و شنونده یا خواننده رو کاملا با کسب‌وکار من آشنا می‌کنه.

شما چه کسب و کاری دارید؟ آیا به جنبه‌های اصلی اون که شامل سه کلمه کلیدی این روش می‌شه، فکر کردید؟ توصیه می‌کنم شما هم کسب و کارتون رو براساس این روش معرفی کنید. حتی می‌تونید در قسمت نظراتِ این صفحه، کسب و کارتون رو براساس روش 3M برای من و سایر خوانندگان معرفی کنید. موفق باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد